Thursday 20 December 2012

INTERCOM LANIC: APLIKASI UNTUK MENELEFON VIA LAN/WIFI

Saya akan share sebuah aplikasi yang bernama Lanic Intercom, Aplikasi Lanic Intercom ini merupakan aplikasi yang memungkinakan kita untuk berkomunikasi antara pengguna dalam satu rangkaian layaknya kita berbicara menggunakan telefon atau peranti intercom lain. Mungkin bezanya di sini kita menggunakan IP untuk berhubung dengan pengguna lain, hehe...




Intercom sendiri mengikut wikipedia adalah kepanjangan dari intercommunication device atau alat komunikasi dalaman. Interkom merupakan sebuah sistem komunikasi elektronik yang ditujukan untuk perbincangan, pengumuman, atau proses komunikasi yang terbatas. Interkom sering disebut juga interphone atau intertelepon. Interkom disambung melalui kabel yang disebut kabel Beudrat. Kabel ini berfungsi untuk menyalurkan suara dari pesawat interkom yang satu ke pesawat interkom lain.

Untuk komunikasinya, di Lanic ini ada 2 kaedah, iaitu Full Duplex dan Half Duplex. Full duplex membolehkan pengguna untuk bercakap seperti menggunakan telefon, sedangkan half duplex layaknya walkie talkie, ada speak ada listen.
Link download
http://www.emdem.com/msoft/lanic13.zip

*NOTE Anda hanya bolah gunakan aplikasi apabila orang yang anda hubung mempunyai aplikasi ini juga.

1 comment: